Selasa, 8 November 2011

Mee Hailam

Resepi mee hailam saya ni mungkin ade sedikit kelainan dari mee hailam yang biasa orang buat. sebabnya, saya menggunakan kacang tanah yang ditumbuk untuk memekatkan kuahnya, dan bukan tepung jagung.

Sebab musababnya saya buat begitu sebab immitate citarasa Mee Hailam Parit.. Saya tak pernah makan, hanya dari cakap-cakap suami aje.. Kenapa tak cuba makan? Ntah lah.. saya was-was nak makan, sebab ade beberapa soalan yang tak boleh dijawab dengan jelas... Jadi, saya ambik jalan selamat, jangan makan.

Baik.. ni resepi Mee Hailam Parit (immitation)

Mee Hailam Parit
Bahan:
Seketul daging (dlm 300g)
3 ulas bawang putih - ditumbuk lumat
Kicap Manis
Kicap Masin
kacang tanah - goreng tanpa minyak, buang kulit dan tumbuk halus
Stok daging
Mee kuning
sayuran kesukaan anda: sawi, lobak merah, baby jagung, tomato
Minyak untuk menumis

Cara:
1. Rebus daging sehingga 1/2 masak. Keluarkan dan hiris nipis. Ketepikan air rebusan untuk digunakan nanti.
2. Panaskan 1 camb minyak masak, tumis bawang putih dan cili boh, masukkan daging yang dihiris nipis tadi.
3. Masukkan kicap masin, kicap manis, stok secukupnya serta rasa cukup manis dan masinnya.
4. Biar mendidih sekejap, masukkan mee, segala sayuran kegemaran anda.
5. Masukkan kacang tanah yang ditumbuk tadi, sedikit sedikit (mulakan dengan 1 camb). Tambahkan kacang tumbuk sehingga anda mendapat kepekatan kuah yang anda suka. SIAP..


                                                      Gambar ni Mee Hailam Seafood.

Untuk Mee Hailam Seafood, gantikan daging dengan udang, sotong, bebola ikan (jika suka).
Untuk stok, gantikan stok daging dengan stok udang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan